Egzotarium to termin wywodzący się z greki,  oznaczający pomieszczenie, w którym przetrzymuje się zwierzęta i rośliny egzotyczne. Takim pomieszczeniem staje się na chwilę przestrzeń galerii Geppart, prezentująca najokazalsze egzemplarze stworzone w ostatnim czasie przez Bartosza Kokosińskiego. Konotacje biologiczne w recepcji twórczości tego artysty nasuwają się naturalnie: obrazy Bartosza, jak głosi tytuł rozwijanego przez wiele lat cyklu, „pożerają rzeczywistość”. Niczym rosiczki, chwytają swoje zdobycze – zabawki, ubrania, fragmenty domu, ale też inne obrazy – po czym zwijają się i trawią. Inne nadymają się, malarskie płótno puchnie, wzdyma się, marszczy, zwisa, pęka, jakby pod naporem tajemniczych, metabolicznych procesów. Artysta od lat urzeka widzów i krytyków podejściem do wybranego tworzywa – malarstwo ma swoje własne życie, indywidualną, osobliwą egzystencję. Wymyka się ramom, ucieka z nich, obrasta je, nagina. Czasem i sam blejtram staje się figurą ramującą rzeczywistość – obiektem przestrzennym kadrującym otoczenie, ale i nośnikiem treści malarskich. W tej niezwykle bogatej formalnie prezentacji zawarty jest komentarz do historii sztuki i statusu obrazu dzisiaj, nie tylko w odniesieniu do tradycji i konwencji, ale także aktualnych wydarzeń społecznych.

W pracach tych wspólnym mianownikiem jest dekonstrukcja idei obrazu u samych jego podstaw – reprezentacji rzeczywistości, poszukiwania ekwiwalentu obserwowanego świata na dwuwymiarowym polu. Zapożyczenie obiektów rzeczywistych, włączenie ich w obręb obrazu, tak dobrze znane od czasów pierwszych asamblaży z lat 50. XX wieku, przenosi dosłowność w sferę abstrakcyjnej reprezentacji, tak by oba porządki mogły współistnieć i wzajemnie się dopowiadać w jednym dziele sztuki. Bartosz Kokosiński wysublimował tę artystyczną strategię i uczynił z niej własny, rozpoznawalny malarski znak.

 

Bartosz Kokosiński urodził się w 1984 w Siewierzu. Malarz, twórca instalacji malarskich i wideo. W latach 2004–2009 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i prof. Witolda Stelmachniewicza. Należał do krakowskiej grupy Silnia. Mieszka i pracuje w Warszawie. Był czterokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział m.in. w 6. Triennale Sztuki Młodych w Orońsku oraz w 10. Konkursie Gepperta we Wrocławiu, a w 2013 i 2015 roku otrzymał wyróżnienie na 41. i 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień”. Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
bartoszkokosinski.com

Tekst i zdjęcia: materiały organizatora

Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta

miejsce:

Galeria Geppart ASP Wrocław
ul. Księcia Witolda 68/2 (II piętro)
Centrum Sztuki Piekarnia, Wrocław
14.07-27.08.2022

Kuratorka: Patrycja Sikora