Razem z odbiorcami chcemy przyjrzeć się międzynarodowej kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław.  Zanim stworzymy ostateczną wystawę stałą, chcemy wspólnie przedyskutować jej wątki oraz reprezentowane nurty. Neoawangarda jest bogata! Prace z naszej kolekcji łączy przede wszystkim KONCEPT/IDEA, stąd dla nazwania wielu prac używamy sformułowania konceptualizm. To jeden z najważniejszych nurtów, dzięki któremu w historii sztuki drugiej połowy XX wieku dokonała się paradygmatyczna zmiana dotycząca jej rozumienia. Na czym polegała? Czym była? To pytania, które chcemy zadawać w kontekście kolejnych odsłon wystawy CALLART. Nazwa cyklu i jego numerowanych odsłon zrodziła się ze zbitki słownej CALL /dzwonić, nazwać, wywołać, rozmowa, potrzeba/ i ART /sztuka/. Numeracja odpowiada dość powszechnej praktyce stosowanej do oznaczania prac o neowanagardowym, a zwłaszcza konceptualnym charakterze.  Będzie nas zatem interesować IDEA dzieł. Spróbujemy zmierzyć się z nazwaniem formy, wskazać gatunkowe granice, nazwać odmienności, zastanowić się nad temporalnością i efemerycznością dzieł, materialnym ich bogactwem lub skromnością, intelektualnym (nie)zadęciem i pretensjonalnością. Będziemy chcieli poddać weryfikacji te cechy, które chociażby jedna z największych badaczek sztuki drugiej połowy XX wieku – Lucy Lippard – uznała za drugorzędne. Jaka jest i co właściwie nam “mówi” kolekcja MWW?

Zagadkowość sztuki prowokuje do wielu rozmów wokół sensu jej istnienia, gdyż niełatwym zadaniem jest jej analiza. Warta zauważania staje się swoista symbioza konceptu, mającego swój początek pomiędzy projektem w umyśle artysty, a jego finalną realizacją, która dociera do odbiorcy. Emanacja treści pojedynczego dzieła wybrzmiewa każdorazowo w obrębie szerokiego pola wizualnego, teoretycznego, ale i myślowego, które ulegać mają rozszyfrowaniu. Odczytywanie zagadek dzieł warunkują zdolności percepcyjne odbiorcy, ale i swoisty trening języka sztuki. Dzieła z kolekcji przywołują długi łańcuch skojarzeń – tych znanych nam z otoczenia, ale też naszych własnych, nierzadko bardzo subtelnych, osobistych. Analizując sztukę, poznając intencje artystów, możemy ów nieskończony ciąg zatrzymać, aby wyłuskać to, co w danym dziele może i dla nas stać się najważniejsze. Poznawanie sztuki to szansa na spotykanie zarówno Innych, jak i nas samych.

 

Tekst i zdjęcia: materiały organizatora

CALLART 1 – przegląd sztuki neowangardowej – pierwsza z trzech zaplanowanych odsłon.

4.11.2022 – 10.04.2022

Kuratorka: Marta Nokielska

Muzeum Współczesne Wrocław, poziom 3