Instalacja „Drobne zadrapania. Forma” została pomyślana jako wystawa malarstwa powstałego na przestrzeni lat 2013 – 2023. Nadrzędny tytuł „Drobne zadrapania” odwołuje się do całości projektu, w skład którego wchodzą malarstwo, fotografia i performans dokamerowy. W 2019 roku pojawiła się część pierwsza “Fragment”. W tym samym roku kolejna “Gradient” zaś w 2023 „Drobne zadrapania. Ćwiczenia z oddychania”. I obecna “Forma”.

„Drobne zadrapania. Forma” będzie wyborem obrazów, zdjęć, wideo. Centrum Sztuk Performatywnych stanie się na kilka godzin galerią. O godzinie 18.00 otworzę wernisaż, w trakcie którego odbędzie się coś w rodzaju „seansu performatywnego”. Zanurzając się pod powierzchnię wody (w sensie dosłownym, ale i w przenośni) zabiorę gości „wewnątrz obrazu”. Do środka. Mam nadzieję. Tafla wody stanie się również lustrem, w którym przejrzy się każdy z obecnych. Lustrem, w którym jak w powierzchni obrazu przegląda się każdy malarz. Obudzę mit Narcyza oskarżanego błędnie o miłość własną.

Wystawa traktować będzie również o trzech stanach fizycznych. O początku, wieku dorosłym i śmierci skojarzonych z kroplą wody, tykaniem zegara i biciem w dzwon. W seansie towarzyszyć mi będą zaproszeni do niego goście: Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Karolina Głogowska, Alicja Klimczak–Dobrzaniecka, Jarosław Fret, Tomasz Bojarski, Daniel Kuźma, Tobiasz Papuczys. Wszystko to rozegra się w zbudowanej specjalnie scenografii, z zaaranżowanym światłem oraz skomponowaną sonosferą.

Bartosz Radziszewski (ur. w 1975 w Oławie) jest absolwentem liceum zawodowego o profilu konserwacji zabytków w Brzegu. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim; w 2009 ukończył Wydział Malarstwa i Rzeźby wrocławskiego ASP (dyplomami w pracowniach prof. Janusza Jaroszewskiego i Wojciecha Kaniowskiego). Współtworzy artystyczną grupę PolishMirova, z którą zorganizował wiele wystaw. Jest wieloletnim współpracownikiem Teatru ZAR (m.in. przy nagradzanym i cenionym spektaklu „Ewangelie Dzieciństwa”), brał udział w opracowaniu koncepcji i realizacji świateł, kolorował scenografię, towarzyszył zespołowi w jego podróżach po całym świecie. Od 2014 współtworzy wraz z Kamilą Klamut projekt teatralny „Camille”, w którym zajmuje się reżyserią światła. Za pracę nad spektaklem otrzymał w 2016 nagrodę Roberta McDowella i Richarda Demarco, a o światłach realizowanych przez Radziszewskiego pisała prasa brytyjska. Od roku 2012 jest asystentem prof. Mariana Kuczmy w Pracowni „bez korekty” na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu. Od 2014 koordynuje dyplomy na ASP, jest kuratorem kilkunastu projektów artystycznych. W 2016 był komisarzem projektu „Bryły Platona” realizowanym we współpracy z Galerią Platon. Na swoim koncie ma około stu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. BWA Awangarda Wrocław, Muzeum Narodowe we Lwowie, Galeria Zajezdnia w Lublinie, Dom Nikifora w Krynicy, Monastyr św. Andrzeja w Kijowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą oraz zdobią okładki książek. Stworzył kilka plakatów teatralnych, a ostatnio zajmuje się działaniami dokamerowymi i parateatralnymi. W 2019 roku obronił doktorat w dziedzinie sztuk pięknych. Jak sam pisze: „na różne sposoby zajmuję się malarstwem, robię obrazy, mieszkam i pracuję we Wrocławiu”.

Tekst i zdjęcia: materiały artysty

 

Bartosz Radziszewski.
Drobne zadrapania. Forma
Centrum Sztuk Performatywnych, Instytut Grotowskiego
ul. Księcia Witolda 62, 50-203 Wrocław (Piekarnia Żywa Kultura)
16.02.2024, godz. 18.00-20.00