Po kilku długich posiedzeniach jury wytypowało laureatów i laureatki szóstej edycji programu mentorskiego OP_YOUNG
Szósta edycja programu okazała się wyjątkowa – otrzymaliśmy aż 83 aplikacje, które były oceniane w trzech etapach: w lipcu 2025 Jury dokonało przeglądu portfolio, w sierpniu odbyły się indywidualne spotkania z artystami i artystkami wyłonionymi w I etapie, a w pierwszej połowie września przeprowadzono ostatnie obrady komisji.
Wybór laureatów i laureatek nie należał do łatwych – po szczegółowej analizie i licznych dyskusjach jury jednogłośnie ustaliło listę nagrodzonych. W tym roku przyznano trzy nagrody ex aequo, które otrzymali: Krzysztof Bykowski, Izabela Michniowska oraz Aliaksandr Danilkin.
Wszystkim nagrodzonym życzymy powodzenia i wytrwałości na dalszej artystycznej ścieżce. Pragniemy również raz jeszcze podziękować wszystkim uczestnikom i uczestniczkom naboru za ich odwagę i zaangażowanie. Szczególne podziękowania kierujemy również do naszego Mecenasa – kancelarii adwokackiej i notarialnej GENTZ – za towarzyszenie nam w organizacji tej edycji programu. Ponadto projekt został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach NextGenerationEU w ramach KPO dla Kultury.
Program mentorski przygotowany przez Paulinę Brelińską-Garsztkę zwieńczy wystawa zaplanowana na marzec 2026 roku. Kuratorką wystawy będzie Paulina Brelińska-Garsztka.
Nagroda ex aequo:
Krzysztof Bykowski został doceniony za nowatorskie podejście do materiału, umiejętne wykorzystanie naturalnych technik barwienia i odniesienie do perspektywy pozaludzkiej. Jego prace odpowiadają na współczesne problemy i wykazują dużą świadomość kuratorską.
Aliaksandr Danilkin otrzymał nagrodę za dojrzałą, świadomą twórczość zakorzenioną w tradycji, a jednocześnie krytyczną wobec współczesnych realiów. Komisja podkreśliła wagę jego refleksji nad historią i kulturą białoruską oraz konsekwencję w budowaniu artystycznego przekazu.
Izabela Michniowska została wyróżniona za wysoki poziom warsztatowy, przemyślaną koncepcję oraz wyrazistą formę artystyczną, której siła tkwi w umiejętnym łączeniu aspektów formalnych i ideowych.
Skład Jury: Viola Wojnowski, Volkmar Umlauft, Magdalena Musiał, Paulina Brelińska-Garsztka, Oscar Szerkus, Kama Wróbel, Marta Smolińska, Grzegorz Kozak, Iwona Bigos
_____________________
BIOGRAMY
Izabela Michniowska (ur. 1992) – artystka sztuk wizualnych urodzona w 1992 roku we Wrocławiu. Zajmuje się sztuką krytyczną, zaangażowaną, skupioną na jednostce. Absolwentka Mediacji Sztuki Akademi Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Cyklem prac „Ciało nie chciało” znalazła się pośród laureatów najlepszych dyplomów ASP Wrocław 2020. Jej prace podejmują refleksję nad cielesnością, odczuwaniem, przemijaniem. Czerpie inspiracje z osobistych, intymnych historii.
Krzysztof Bykowski (ur. 2000) – artysta wizualny, absolwent socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2024 roku studiuje sztukę mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtwórca nomadycznej galerii niczeje, laureat stypendium województwa mazowieckiego dla studentów uczelni artystycznych (2024/25). W swojej praktyce artystycznej koncentruje się na procesach rozkładu ludzkich wytworów i sposobach, w jakie natura odzyskuje przestrzeń zawłaszczoną przez człowieka. Tworząc, stara się odtwarzać wizualne mechanizmy, dzięki którym organizmy nieantropomorficzne przejmują miejski krajobraz. Jego prace są refleksją nad przemijaniem, relacją między kulturą a naturą oraz wyobrażeniem przyszłości, w której to właśnie inne formy życia trwają po człowieku.
Aliaksandr Danilkin (ur. 1996) – artysta wizualny, malarz. Absolwent Białoruskiego Państwowego Kolegium Sztuk Pięknych i student Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku, od 2021 roku kształci się na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w ramach programu stypendialnego EU4Bel. Laureat programu mentorskiego OP_YOUNG 2025. Aktualnie rezydent galerii Barak Kultury w Poznaniu. Jego twórczość wyrasta z doświadczeń opozycyjnych wobec białoruskiego reżimu i przymusowej emigracji po protestach w 2020 roku. W pracach podejmuje tematy polityczne i historyczne, odwołując się do wspomnień oraz tradycji białoruskiej sztuki ludowej i narodowej. W Polsce świadomie korzysta z wolności twórczej, której wcześniej był pozbawiony.
KURATORKA
Paulina Brelińska-Garsztka (ur. 1993, Jelenia Góra) – kuratorka, krytyczka sztuki oraz menedżerka artystów_ek. Realizuje swoje projekty kuratorsko-badawcze z poszanowaniem procesu, zainteresowaniem badaniami artystycznymi i potrzebą budowania międzydyscyplinarnych sojuszy. Kuratorka rezydencji artystycznych, wystaw indywidualnych i zbiorowych. Członkini Tercetu ¿CBA? zajmującego się badaniami artystycznymi (razem z Zofią Reznik i Zofią Małkowicz). W 2018 roku ukończyła studia magisterskie z zakresu Kuratorstwa i Promocji Sztuki na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie wcześniej zdobyła licencjat z Krytyki i Promocji Sztuki. Jej dyplom kuratorski otrzymał wyróżnienie Notesu na 6 Tygodni w ramach Najlepszych Dyplomów UA w Poznaniu w 2018 roku. W 2017 roku była asystentką w galerii Brick Lane Gallery w Londynie. Obecnie koordynatorka projektów międzynarodowych we Wrocławskim Instytucie Kultury.
Współrealizowała m.in.: proces badań artystycznych Współmyślenia; Ogólnopolską Konferencję ¿Czy Badania Artystyczne? (2024-obecnie); Międzynarodową wystawę platformy Magic Carpets SUPERORGANISM w Tartu (w ramach partnerstwa Wrocławskiego Instytutu Kultury, 2024); Wystawę Rzecz o kolekcjonowaniu. Po co to wszystko? (MBWA Leszno, 2020); Wystawa Bifor 2. Wielki Powrót (Galeria Sztuki Wozownia, 2019); wystawa Voyagers’ Record (Galeria :SKALA, 2018). Jest autorką tekstów publikowanych w m.in: Zeszyty Artystyczne, Format, Artluk, Rynekisztuka.pl, XIBT Magazine, Magazyn SZUM, Contemporary Lynx. Współpracowała również z magazynem Didaskalia oraz była współautorką cyklu artykułów o badaniach artystycznych w e-Czasie Kultury. Reprezentowała jeden z magazynów dla kolekcjonerów Rynekisztuka.pl na Warszawskich Targach Sztuki (2018) oraz Targach Sztuki Dostępnej (2019).
Tekst i zdjęcia: materiały organizatora
