Alicja Habisiak-Matczak jest wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych im Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Technik Wklęsłodrukowych w Instytucie Grafiki Artystycznej. Na wystawie zostanie prezentowany cykl prac o charakterze hybrydowym, łączący rysunek, grafikę i rzeźbę. W skład wystawy „Alicja Habisiak-Matczak — PROSPEKTY. Grafika, rysunek, obiekt” będą wchodzić prace Rzeźby rysowane z lat 2019-2024, obiekty graficzne z lat 2022-2024 oraz książki artystyczne z wykorzystaniem grafik, monotypii i rysunku. Część prac będzie publikowana premierowo. Temat to architektura zabytkowych i nowoczesnych miast, ujęta w autorskich perspektywach. Autorka zaprasza widza do wykreowanych surrealistycznych przestrzeni oraz do budowanych światłem i rytmami elementów architektonicznych. Słowo „prospekt” pochodzi od łacińskiego prospectus, które oznacza widok, widoczność. W sztukach plastycznych to synonim weduty. Leksem prospekt oznaczać może także „element dekoracji teatralnej typu perspektywicznego”.
Kolekcja prac pt. Rzeźby rysowane zrealizowana jest z płaszczyzn wyciętych z drewna lub tektury, połączonych przegubowo za pomocą pasków Tyvecu lub poprzez nacięcia konstrukcyjne. Każdy obiekt jest malowany akrylem lub rysowany tuszem i węglem. Półprzezroczysty charakter trójwymiarowych obiektów pozwala na zmieniającą się pod wpływem naturalnej zmiany oświetlenia grę świateł i cieni, które potęgują iluzję ukazywanej przestrzeni. Poprzez refleksy światła i rzucone cienie, powstają się kolejne zniekształcenia architektury. Książki artystyczne łączą grafiki w eksperymentalnych technikach wklęsłodrukowych, monotypie i rysunki lawowane. Dopełnieniem wystawy będą prace dwuwymiarowe powieszone na ścianach – grafiki i syntetyczne monotypie.
„Rzeźby rysowane” są inspirowane konkretnymi miejscami – m.in. architekturą uniwersytetu i akademików Urbino, zaprojektowaną przez włoskiego architekta Giancarlo De Carliego. Przejścia, ciągi komunikacyjne, kręte schody, labirynty rusztowań znalazły swoje odzwierciedlenie w obiektach związanych z zabytkową architekturą włoskiego Urbino – jego Palazzo Ducale i Rampa Elicoidale (Rampa Helikoidalna). Źródłami inspiracji były także centra handlowe i kulturalne wyróżniające się dynamiczną, nowoczesną architekturą, takie jak Stary Browar w Poznaniu, Cabot Circus w Bristolu w Wielkiej Brytanii czy Santa Lucia w Urbino. Koncepcja Rzeźb rysowanych nawiązuje do tradycji rzeźb polichromowanych, znanych jeszcze ze starożytności, poprzez znakomite przykłady polichromowanych rzeźb drewnianych i ołtarzy z okresu średniowiecza. Świadome ograniczenie przez artystkę skali barwnej do bieli i czerni pozwala na skupienie się na proporcjach, rytmach, przestrzeni, na zniekształceniach perspektywy, rytmach świateł i cieni. Ważnym elementem budującym formę są cienie własne przedmiotów i cienie rzucone jako elementy konstruujące i dekonstruujące bryłę.
Prezentowane prace nie mają charakteru wtórnych makiet istniejących budynków, lecz są ich artystycznym rozwinięciem, autonomiczną artystyczną wypowiedzią na ich temat. Są swoistymi kaprysami architektonicznymi, wielostronnymi wariacjami na temat zaobserwowanych i zapamiętanych fragmentów różnych przestrzeni miejskich. Celem nie jest wierne naśladowanie rzeczywistych obiektów, lecz ich twórcze przekształcanie, z nadzieją na stworzenie oryginalnych, zaskakujących utworów.
Alicja Habisiak-Matczak studiowała na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w latach 1997-2002. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w 2002 roku w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prof. Krzysztofa Wawrzyniaka. Od 2004 roku jest zatrudniona na macierzystej uczelni, od 2016 jako Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych na stanowisku profesora uczelni.
W 2003 roku uzyskała stypendium MKiDN oraz rządu włoskiego i odbyła półroczny staż graficzny w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino oraz w Międzynarodowym Centrum Grafiki KAUS w Urbino. W 2007 roku została laureatką Programu Stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”, a w 2013 roku była stypendystką Instytutu im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Dzieła artystki pokazano na 39 wystawach indywidualnych w Polsce (Łomża, Łódź, Warszawa), Argentynie (Buenos Aires), Chinach (Hongkong), Hiszpanii (Bilbao), Holandii (Wageningen), Kanadzie (Edmonton, Vernon), Luksemburgu i we Włoszech (Fano, Rzym, Urbino, Vercelli). Uczestniczyła w 330 ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach grafiki, rysunku i książki.
Jest laureatką ponad 20 nagród i wyróżnień na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach grafiki i rysunku w Polsce, Rumunii, Włoszech, Hiszpanii, Kanadzie, Macedonii Północnej i w Ukrainie, między innymi została uhonorowana 10 Nagrodami Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi za wybitne osiągnięcia artystyczne i organizacyjne. W 2020 roku otrzymała honorową statuetkę „ŁÓDZKIE EUREKA” przyznawaną przez Radę ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi.
Jej grafiki znajdują się w 61 prestiżowych kolekcjach sztuki współczesnej na całym świecie, między innymi w: Accademia di Belle Arti di Urbino, (Włochy), Bibliothèque Nationale du Luxembourg, (Luksemburg); Bienal Internacional de Guarulhos do Pequeno Formato, Sao Paulo (Brazylia), China Printmaking Musuem, Shenzen(Chiny), Colección de Arte contemporáneo del Excmo. Granada (Hiszpania), Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris, Paryż (Francja), Fundación Lolita Rubial, Museo Nacional del Grabado, Montevideo (Urugwaj); Fundación Proyecto´ace, Buenos Aires (Argentyna), Headbones Gallery, Vernon (Kanada), L’Associazione Officina della Cultura, Carnello (Włochy); Michaelis School of Fine Art – University of Cape Town (RPA); Museum Frei Manuel do Cenáculo, Evora (Portugalia); Museum of Contemporary Graphic Arts in Egipt, Kair (Egipt), National Taiwan Museum of Fine Arts (Tajwan); Penticton Art Gallery, Penticton (Kanada), Tama Art University Museum, Tokio (Japonia), The Mini Print Cantabria Collection, Santander (Hiszpania); The Multi Original Art Platform Cacak, Cacak, (Serbia), University of Auckland, Auckland (Nowa Zelandia), Yokosuka Peace Exhibition of Art, Yokosuka, Kanagawa (Japonia), oraz w kolekcjach prywatnych m.in. we Włoszech, w Niemczech, w Danii, Hiszpanii, Kanadzie, USA, Australii i w Polsce
Zajmuje się grafiką warsztatową, rysunkiem, książką artystyczną oraz tworzy obiekty o charakterze hybrydowym, z pogranicza rysunku, rzeźby i grafiki. Prowadzi innowacyjne badania nad eksperymentalnymi technikami wklęsłodrukowymi, takimi jak akwatinta solna, ferrotinta, nietoksyczne techniki trawione, trawienie elektrolityczne oraz zastosowanie monotypii w druku wklęsłym. Swoje doświadczenia Alicja Habisiak Matczak popularyzowała podczas wykładów i warsztatów jako wizytujący profesor w zagranicznych uczelniach i centrach graficznych, takich jak: Uniwersytet w Lizbonie (Portugalia), Uniwersytet w Porto (Portugalia), Accademia di Belle Arti di Foggia (Włochy), Escuela de Arte y Superior de Diseño de Orihuela (Hiszpania),University of Alberta w Edmonton (Kanada), Fundacja Proyecto Ace w Buenos Aires, (Argentyna), Society of Northern Alberta Print-Artists (SNAP) w Edmonton (Kanada), Indiana University w Bloomington (USA) oraz Uniwersytet w Granadzie (Hiszpania). Brała czynny udział w światowych konferencjach grafiki IMPACT 10 (Santander, 2018), IMPACT 11 (Hong Kong, 2021) oraz IMPACT 12 (Bristol 2022).
W latach 2013-2020 roku wraz z Giuliano Santinim była inicjatorką i koordynatorką Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej PATA w macierzystej uczelni.
Jest opiekunem Koła Naukowego „Eksperymentarium” Studentów Pracowni Technik Wklęsłodrukowych oraz Pracowni Technik Litograficznych (razem z dr. Tomaszem Matczakiem), prowadzi także Galerię Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”. Od wielu lat organizuje doroczne Sympozja Graficzne „Flash Drawing Tour” w Międzynarodowym Centrum Sztuki KAUS w Urbino. W swoim dorobku kuratorskim ma ponad 100 wystaw zbiorowych i indywidualnych, w Polsce i zagranicą.
Tekst i zdjęcia: materiały organizatora
Alicja Habisiak-Matczak — PROSPEKTY. Grafika, rysunek, obiekt
Galeria TEST, ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa
15.01-26.02.2025