Jacek Dłużewski. Nieoczywistość rzeczy. Malarstwo i rysunek

Jacek Dłużewski. Nieoczywistość rzeczy. Malarstwo i rysunek

Mistyka (nie)oczywistości Kadry rzeczywistości – tej uświetnionej wielowiekowymi zabytkami, pomnikami kulturowego dziedzictwa, pięknem natury, ale i tej pozornie banalnej, z codziennością miejskiego życia, oczekiwania na pociąg, wnikania w tłum przechodniów, ulicznych...

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz | I love to make you happy

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz | I love to make you happy

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz to artysta totalny – performer, tancerz, choreograf, kreator kostiumów, obrazów i obiektów wykonanych autorską techniką „tapingu”, której podstawą jest taśma i materiały pochodzenia wtórnego. O swojej pracy mówi, że „jest procesem...

Kolejna odsłona wystawy CUT IT OUT

Kolejna odsłona wystawy CUT IT OUT

Poluzowanie ram obiektywizacji i niepodważalności faktów mocno wybrzmiewa na wystawie CUT IT OUT, na której artyści najczęściej wracają do przeszłości po to, żeby podjąć w niej interwencję lub zadośćuczyni. O historiach kłopotliwych jest film Macieja Cholewy,...

Wosk ciężko schodzi z ubrania. Anish Kapoor w Orońsku

Wosk ciężko schodzi z ubrania. Anish Kapoor w Orońsku

Napięcie między obiektem muzealnym, którego nie wolno dotykać i taktylnością tych prac – ich gładkością, porowatością, niby mięsną strukturą, szminkową miękkością – nieubłaganie prowokuje do jednego z większych przewinień widza, czyli dotykania eksponatów. Cóż czynić, jeśli jesteśmy wodzeni na pokuszenie ciekawością i potrzebą sprawdzenia nieomylności naszego naturalnego aparatu percepcji, wyposażonego przecież nie w jeden, a kilka zmysłów.

Wielki powrót kolażu

Wielki powrót kolażu

Kolaż jest wręcz stworzony do tego by odpuścić naturalną dla historyka sztuki skłonność do kategoryzowania i osadzania tego, co widzimy w określonym miejscu i czasie. Szufladkowanie stoi bowiem niejako w kontrze do idei medium, które opiera się przecież właśnie o łączenie światów pozornie niemających styczności ze sobą i tworzenie nowych kontekstów, prowadzenie zaskakujących dialogów czy ślizgania się między różnymi płaszczyznami. Najogólniej mówiąc, chodzi o przełamanie percepcji linearności i skazanego na niepowodzenie dążenia do układania sobie świata według określonych reguł.