Jacek Dłużewski. Nieoczywistość rzeczy. Malarstwo i rysunek
Mistyka (nie)oczywistości Kadry rzeczywistości – tej uświetnionej wielowiekowymi zabytkami, pomnikami kulturowego dziedzictwa, pięknem natury, ale i tej pozornie banalnej, z codziennością miejskiego życia, oczekiwania na pociąg, wnikania w tłum przechodniów, ulicznych...
Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz | I love to make you happy
Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz to artysta totalny – performer, tancerz, choreograf, kreator kostiumów, obrazów i obiektów wykonanych autorską techniką „tapingu”, której podstawą jest taśma i materiały pochodzenia wtórnego. O swojej pracy mówi, że „jest procesem...
Kolejna odsłona wystawy CUT IT OUT
Poluzowanie ram obiektywizacji i niepodważalności faktów mocno wybrzmiewa na wystawie CUT IT OUT, na której artyści najczęściej wracają do przeszłości po to, żeby podjąć w niej interwencję lub zadośćuczyni. O historiach kłopotliwych jest film Macieja Cholewy,...
73. Pamięci AK-D. Ogólnopolska wystawa 73. obrazów malarskich 80×60 cm
Dobrze by było, aby każda wystawa była szczególna. Powodem konstrukcji tej propozycji wystawienniczej stało się odejście Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego. Odejścia są zwykle przedwczesne. Zmarły wielu z nas pozostawił z bagażem refleksji. Wierzę, że wystawy sztuki...
10. TRIENNALE MŁODYCH W CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ W OROŃSKU. OPEN CALL
10.Triennale Młodych: Utrwalanie | OPEN CALL Koncepcja kuratorska: Trzy lata, które minęły od ostatniej edycji Triennale, nie były łatwe dla początkujących twórców i twórczyń. Pandemia nie tylko opóźniła debiut wielu młodych artystów, lecz także wywróciła do góry...
ZMIANA wystawa podsumowująca Sympozjum Sztuki “Było, jest i będzie. Zmiana”
Wystawa Zmiana jest podsumowaniem kolejnej edycji Sympozjum sztuki „Było, jest i będzie”, odbywającego się cyklicznie od 2017 roku w Morawie pod Strzegomiem, którego organizatorem jest Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Jesienią 2022 roku...
Joanna Kaucz | NOBIS EST SEMPER VIVERE – o zatrzymanym wizerunku w hołdzie sarmackiej tradycji portretów trumiennych
Poważnie i nieco surowo brzmiący tytuł wystawy jest pewnego rodzaju sprytną zmyłką: otwiera on bowiem wystawę wcale nie tak poważną i chyba zupełnie nie surową. Prezentacja składa się z pięciu wielkoformatowych, interaktywnych instalacji malarskich i jednej instalacji...
Wosk ciężko schodzi z ubrania. Anish Kapoor w Orońsku
Napięcie między obiektem muzealnym, którego nie wolno dotykać i taktylnością tych prac – ich gładkością, porowatością, niby mięsną strukturą, szminkową miękkością – nieubłaganie prowokuje do jednego z większych przewinień widza, czyli dotykania eksponatów. Cóż czynić, jeśli jesteśmy wodzeni na pokuszenie ciekawością i potrzebą sprawdzenia nieomylności naszego naturalnego aparatu percepcji, wyposażonego przecież nie w jeden, a kilka zmysłów.
Tropiąc Słońce. Wystawa Tomasza Dobiszewskiego w galerii Entropia
Wystawa wieńczy kilkuletnią pracę nad różnymi formami rejestracji aktywności słonecznej. Autor powraca do rudymentów fotografii, wchodzi do wnętrza czarnej skrzynki camera obscura by spojrzeć na fotografię nie jak na narzędzie powoływania estetycznych obrazów, ale...
Wielki powrót kolażu
Kolaż jest wręcz stworzony do tego by odpuścić naturalną dla historyka sztuki skłonność do kategoryzowania i osadzania tego, co widzimy w określonym miejscu i czasie. Szufladkowanie stoi bowiem niejako w kontrze do idei medium, które opiera się przecież właśnie o łączenie światów pozornie niemających styczności ze sobą i tworzenie nowych kontekstów, prowadzenie zaskakujących dialogów czy ślizgania się między różnymi płaszczyznami. Najogólniej mówiąc, chodzi o przełamanie percepcji linearności i skazanego na niepowodzenie dążenia do układania sobie świata według określonych reguł.