Prezentacje, instalacje, performanse, wydarzenia dźwiękowe i wizualne, spotkania – Biennale WRO 2025 to maj i czerwiec poświęcone eksperymentalnej sztuce mediów i wspólnemu doświadczeniu.

Tematem 21. edycji Biennale Sztuki Mediów WRO są Qualia – odczuwalne jakości związane z doświadczeniami zmysłowymi, takimi jak słyszenie dźwięków, odczuwanie bólu czy odbieranie barw. To pojęcie zmieniało się na przestrzeni lat, ale w kontekście sztuki staje się punktem wyjścia do eksploracji subiektywnego odbioru i refleksji.

Podczas Biennale WRO celowo nie tworzymy wystaw tematycznych, nie produkujemy zamkniętych systemów informacji. Raczej współtworzymy z zaproszonymi do projektu ludźmi sztuki otwarte na interpretacje przestrzenie doświadczania. Od 14 maja do 15 czerwca, w różnych kontekstach i lokalizacjach Wrocławia będziemy docierać do kolejnych danych zmysłowych. Będziemy obserwować i doświadczać – słuchać, smakować, dotykać, patrzeć, wąchać; wymieniać się naszymi doznaniami – w kontakcie ze sztuką mediów wychodzącą poza gatunkowe granice.

To wydarzenie wielowymiarowe, którego nie da się ująć w jednej narracji ani zamknąć w spójnym opisie. Jego istota ujawnia się dopiero w spotkaniu z konkretnymi pracami – instalacjami, obiektami, performansami, koncertami prezentowanymi w ramach Biennale WRO. Każde z tych dzieł na swój sposób poszerza granice percepcji, prowokuje doświadczenie tego, co nieznane, i otwiera dostęp do zmysłów, które na co dzień pozostają poza zasięgiem.

W Centrum Sztuki WRO kinetyczna rzeźba „Scan” Christiana Skjødta Hasselstrøma czyni słyszalnym niewidzialne spektrum fal – tych, które wykorzystują urządzenia Wi-Fi, Bluetooth, telefony czy satelity. Widzowie mogą odkryć otaczające ich sygnały, które zwykle pozostają poza granicami percepcji. A w „Loops of the Loom” Cécile Babiole tkanina staje się partyturą – każdy splot to rytmiczna jednostka, a wzory osnowy i wątku przekształcają się w dźwiękową kompozycję.

„Compost as Superfood” dr masharu, prezentowane w Galerii Geppart, to zaproszenie do przełamania barier i zmierzenia się z własnymi przekonaniami – poprzez degustację kompostu. Widzowie mają możliwość skosztowania substancji powstałych z organicznych odpadów przekształconych przez mikroorganizmy i grzyby. Z kolei „FLOCK OF” kolektywu bit.studio angażuje odbiorców w interaktywny spektakl, w którym ławica ryb unosi się w powietrzu niczym stado ptaków, reagując na ruch i obecność widzów.

Interaktywna instalacja „Erased Murmurs” Miu-Ling Lam, pokazywana w Galerii Entropia, zwraca uwagę na zjawisko wymazywania. Artystka ukazuje znikające, usuwane ze ścian i często pomijane graffiti – zwłaszcza emocjonalnie nacechowane napisy umieszczane w przestrzeni publicznej Hongkongu podczas protestów w latach 2019–2020.

„Generator III” Lecha Twardowskiego i Pawła Janickiego to zapis czasu i zdarzeń: trzy wielkoformatowe obiekty malarskie stworzone z taśmy papierowej (łączna długość 130 km), przestrzenny dźwięk, animacja komputerowa wyświetlana na ekranie z soli oraz ruch widzów, który uruchamia kolejne sekwencje audiowizualne. To przepływ energii środowiska medialnego reaktywowanego po 22 latach od jego premiery.

Biennale to także działania otwarte i partycypacyjne – zebrane w ramach programu IMPULSY, towarzyszącego pokazom prac. Ten cykl rozwija indywidualną wrażliwość i percepcję, pobudza kreatywność i kompetencje poznawcze w kontakcie ze sztuką współczesną. Opiera się na innowacyjnych narzędziach artystycznych, nowych technologiach oraz działaniach eksplorujących interakcje między odbiorcą, technologią a naturą. Najmłodsi uczestnicy znajdą swoje miejsce w ramach Junior WRO.

Gdy zapada zmrok, House Tęczowa – klub festiwalowy Biennale – staje się przestrzenią immersyjnych audiowizualnych setów. Rozbrzmiewają tu eksperymentalna elektronika, performanse dźwiękowe, DJ-ing i sety artystów z Polski i ze świata – zacierając granice między koncertem, występem i doświadczeniem przestrzennym.

  1. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Tegoroczny Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów odbywa się również w trakcie Biennale. Dialog wolnej woli z determinizmem w rozszerzonej rzeczywistości, oniryczny VR we wraku samochodu, cybernetyczny esej wideo, środowisko inceli w grze komputerowej, syntezator big data, dźwiękowa opowieść o uzależnieniach, twarz w emocjach okiem komputera i nostalgia za wielką płytą – tematy dyplomów, które wejdą w dialog z pracami Biennale WRO 2025.

___Co zatem?

Qualia to trudne do zdefiniowania, subiektywne odczucia, które towarzyszą naszym doświadczeniom – zwłaszcza tym związanym z odbiorem sztuki. Są nieuchwytne, ulotne i nie dają się łatwo opisać ani sprowadzić do jednej, właściwej interpretacji. Nie chodzi tu o to, czy coś „rozumiemy” poprawnie, czy jesteśmy odpowiednio przygotowani. Odbieramy dzieło na swój sposób – wewnętrznie, intuicyjnie – a to, co czujemy i myślimy, jest tak samo ważne jak każda inna interpretacja. W ten sposób znosimy normy i otwieramy się na własne skojarzenia, emocje i refleksje.

Prace wybrane na Biennale nie mają za zadanie ilustrować konkretnych jakości czy znaczeń. Dla każdego widza mogą być zupełnie różne, budzić inne emocje, skojarzenia – czasem niezgodne z zamiarem twórcy. I właśnie ta różnorodność, ta wolność przeżywania i reagowania, stanowi o sile sztuki. To ona daje impuls do osobistego doświadczenia.

Spacer – otwarcie 21. Biennale Sztuki Mediów WRO w środę 14 maja: 18:00 – Centrum Sztuki WRO, Widok 7

19:30 – Narodowe Forum Muzyki, Plac Wolności 1

21:00 – PIEKARNIA Żywa Kultura, Księcia Witolda 66

kiedy: wydarzenia otwarcia 14-18 maja 2025, wystawy do 15 czerwca 2025 gdzie: Wrocław, Polska, kilkanaście lokalizacji:

Centrum Sztuki WRO

Narodowe Forum Muzyki

Instytut im. Jerzy Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

PIEKARNIA Żywa Kultura:

66P – Subiektywna Instytucja Kultury

Galeria Geppart ASP Wrocław

Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

Stajnia

IP Studio

Galeria Entropia

Galeria Szewska

Mediateka

House Tęczowa

Park Wschodni

GUA Collective